fbpx

Uutiset

Älä sorru huijaukseen

Tuntematon tai ulkomainen numero soittaa ja ensimmäinen kysymys varmistaa, kuuletko sinä soittajaa: “Can you hear me?”. Tiesitkö, että vastaamalla “Yes”, saatoit juuri tehdä melko kalliin tilauksen, vaikka vastaisit seuraavaksi esitettyyn tarjoukseen “No”, ei.

Liikkeellä on huijareita, jotka yksinkertaisesti editoivat aiemman myöntävän vastauksesi tarjouskyselyn vastauksen tilalle ja tällä perusteella lähettävät sinulle laskun. Lasku saapuu yleensä välittömästi sähköpostiin, eikä siitä löydy minkäänlaista yhteystietoa tai osoitetta tilauksen peruuttamiseksi. Selvää on, että tällaisesta koituu parhaassakin tapauksessa kuluja ja ajan menetystä asian oikaisemiseksi ja pahimmassa tapauksessa esim. perintätoimiin liittyvää harmia.

Sinänsä digitaaliselta asiakirjaväärennökseltä, ja näin ollen asiattomalta vaateelta kuulostava huijaustapa voi äkkiseltään vaikuttaa siltä, että asian voi kuitata siirtämällä laskun roskakoriin ja jatkamalla elämää. Näin asian laita ei kuitenkaan välttämättä ole, sillä nykylain mukaan äänite riittää todisteeksi tilauksen syntymisestä ja äänitteen aitouden kiistäminen voi osoittautua työlääksi ja kalliiksi.

Suosittelemme vastaamaan vaikkapa “I can hear you”, kuulen sinua.

 

Varo myös irtisanomisilmoituksia

Röyhkeys näyttää olevan palkitsevaa nykymaailmassa, joten puhelinhuijarit ovat kehittäneet myös vaihtoehtoisia huijaustapoja. Eräs yleistymässä oleva käytöntö on eräänlaisen markkinointisopimuksen irtisanomisilmoitus, jossa soittaja väittää yrityksellä olevan markkinointisopimus soittajan edustaman yrityksen kanssa. Tämän sopimuksen purkamiseksi edellytetään irtisanomiskaavakkeen allekirjoittamista.

Tuo kaavake on tosiasiassa markkinointisopimus, jonka allekirjoittamisesta seuraa tuhansien eurojen suuruinen maksuvaatimus, jota tehostetaan puhelimitse ja jopa juristia käyttämällä.

 

Lue, kuuntele ja pyydä kirjallinen vahvistus tai sopimus

Nykyisin tehdään paljon sopimuksia puhelimitse tai verkkosivustoilla, jolloin selkeältäkin tuntuva hankintapäätös saattaakin sisältää “pientä pränttiä”, joka asettaa tilaajaan vaikeaan asemaan. Aina asioidessa muiden kuin ennalta tunnettujen, luotettavien kumppanien kanssa, kannattaakin aina olla varuillaan. Kaikki tarjoukset ja sopimukset kannattaa pyytää kirjallisena ja lukea huolella, varmistamalla samalla, että ymmärtää täysin lukemansa. Näin voi myös varmistaa, että tarjouksen tehnyt yritys on olemassa, heiltä löytyy yhteystiedot ja näin ollen vaikkapa asiakaspalvelu, johon voi tarvittaessa olla yhteydessä.

 

Miten reagoida ongelmatilanteessa?

Ensimmäisenä kannattaa tehdä asiasta reklamaatio ja saattaa se vastapuolen tietoon. Tästä syystä onkin jo hyvä etukteen varmistaa, että sopimuskumppaniin on yhteyskanava, joka myös toimii. Osaa huijareista ei nimittäin pysty tavoittamaan juuri mitenkään.

Reklamaation tekemiseen ja tapauskohtaisiin ongelmatilanteisiin löytyy ohjeita verkosta ja mm. Yrittäjät tarjoavat jäsenilleen neuvontapalvelua ja ohjeita ongelmatilanteissa (mm. täältä).

,
Topteam Turvaa Työsi
Kokonaisvaltainen palveluvalikoimamme yrityksen IT-ratkaisuista toimistotarvikkeisiin, monitoimilaitteista ergonomiaan sekä huolto-, asennus- ja käyttötukipalvelumme varmistavat, että voitte aina keskittyä omaan työhönne. Meidät tunnetaan joustavasta, asiakkaan tarpeet huomioivasta palvelusta ja haluamme olla luottokumppanisi. Puhumme samaa kieltä kanssasi, ajattelemme aina etuasi ja teemme vaikeistakin asioista helppoja.
Ostoskori